Maak van 2014 het jaar van verandering!

Bekijk hoe je gewicht kunt verliezen, stopt met roken of gewoon gezonder leeft om zo 2014 JOUW JAAR van verandering te maken! Ben jij het type persoon dat graag grote lijsten met goede voornemens maak? Elk jaar blijkt weer dat het moeilijk is om de voortgang erin te houden? We hebben 4 tips voor jou!

1. Stel ‘kleine’ haalbare doelen

Deze kun je gebruiken om af te vallen

Als een van jou doelen dit jaar is om af te vallen. Maak het dan een realistisch doel in plaats van 20 kilo afvallen en een complete marathon te lopen. Maak het klein en haalbaar naar bijvoorbeeld 5 kilo en 3 keer per week 30 minuten trainen. Dit is een erg belangrijke tip omdat de psychologie erachter stelt dat het een mogelijk haalbaar doel is, in plaats van een onbewust onhaalbaar doel. Bedenk je maar eens hoe goed het zal voelen om veel kleine doelen achter elkaar te halen, de psychologie wijst uit dat je daarna altijd meer wil, dus succes is bijna gegarandeerd.

2. Focus op het gevoel

Deze kun je gebruiken bij het stoppen met roken

Het stoppen met roken is waarschijnlijk het meest gemaakte goede voornemen, tegelijkertijd is dit de moeilijkste voor veel mensen. Het kan zijn dat veel mensen proberen teveel te focussen op de negatieve kanten van het roken in plaats van op de positieve effecten van het niet-roken. Visualisatie technieken hebben aangetoond dat mensen extreem succesvol kunnen zijn in hun pogingen. Bedenk jezelf hoe het eruit ziet als niet-roker. Hoe zou het voelen om diep in te ademen zonder te kuchen? De trap op kunnen lopen zonder buiten adem te zijn? Lekker voedsel echt kunnen proeven? Niet continue verkouden te zijn? Probeer het maar eens uit.

3. Rapporteer de voortgang

Deze is goed te gebruiken bij minder stress

Als een van jouw voornemens voor komend jaar minder stress is, en je minder druk te maken over de “kleine” dingen, maak dan aantekeningen! Echt waar, neem elke dag een paar minuten de tijd om na te gaan wat je mee hebt gemaakt en hoe jouw reactie was, of had moeten zijn… Doe dat een aantal weken en je zult versteld staan van het inzicht dat je krijgt en de voortgang die je boekt. Onbewust ben je er continue mee bezig en het wordt een tweede natuur voor je om je niet zo druk te maken. Het geeft je ook mogelijkheden om duidelijke patronen te ontdekken in het gestressd worden, daarmee kun je ook gemakkelijker oplossingen bedenken. Vaak is het erg gemakkelijk om te beginnen met op te schrijven waar je dankbaar voor bent of waar je blij om bent geworden die dag. De rest komt dan vanzelf.

4. Vraag het positief aan het universum

Deze is goed te gebruiken bij het ontgiften en gezond worden

Je zou het niet zeggen maar de meeste van ons hebben wel het gevoel dat ‘er meer is’ dan alleen wat we zien. Het klinkt een beetje wollig maar het nieuwe jaar 2014 is begonnen op een “nieuwe maan”! dat zou toch al genoeg moeten zeggen dat het tijd is voor verandering. Weg met die crisis, tijd voor nieuwe initiatieven, meer werkgelegenheid, lekker weer, gezonde familie en noem het maar op. Als jij begint met de positieve gedachten, volgt de rest vanzelf…. beloofd!

 

Recommended Posts

Leave a Comment